Om oss – UA

Om du ikke finner en ledig plass, ring 64 95 87 38 så vil vi forsøke å hjelpe deg.

Son er en sommeridyll med et yrende liv og et mangfold av aktivitetstilbud for både store og små. Vi tilbyr et utvalg av serveringssteder, butikker og gallerier, samt kort vei til vakre turområder og badestrender.

Son Gjestehavn, som eies og drives av Vestby kommune, gir båtturister en rekke bekvemmeligheter i en trygg og moderne havn. Vi ønsker å være en attraktiv familiehavn, med sentral beliggenhet, fri for biltrafikk, og i gangavstand til alle fasiliteter. Vårt moderne serviceanlegg inneholder toaletter, garderober med dusjer og hårfønere, stellerom for bleieskift, vaskemaskiner og tørketromler, samt den populære «bytt en bok» hyllen. Koden til det døgnåpne serviceanlegget og vårt trådløse internett finner du på booking-/betalingsbekreftelsen fra dockspot.

Vi verdsetter tilbakemeldinger fra våre gjester som konstruktive innspill og lover å behandle dem seriøst.

Gjestehavnen har normalt kapasitet til ca. 75-80 båter avhengig av båtstørrelser. Sesongleietakere med storbåtplass ved brygge NB kan melde plassen ledig til bruk for gjestehavnen når de er på helge- eller ferietur, og får tilbakebetalt en del av gjestehavneleien. Under arrangementer kan det settes inn tiltak for å få plass til flere båter. Med god planlegging, samarbeid, fendring og godt vær er mye mulig.

På grunn av vår sentrale beliggenhet, velger mange å la båten ligge og utforske området videre.

Stadig flere benytter seg av muligheten til å dra på oppdagelsesferd. Hva med å ta hurtigbåten til Oslo, tilbringe en natt på et hotell, eller ta kveldstoget tilbake og bussen hjem til båten?

Son er et populært sted for mannskapsbytte. Tyske båteiere lar ofte båten ligge en uke eller tre, reiser hjem for å jobbe eller fortsetter ferien i Norge med leiebil eller andre familiemedlemmer som tar bilen videre. I Son tilbys tjenester som båt-, motor- og seilreparasjoner, bunkring og innkjøp til kjøleboksen og barskapet. Kun fantasien setter grenser.

Flere har oppdaget hvor enkelt det er å invitere familie og venner til Son og ombord på båten, takket være de gode kommunikasjonsmulighetene. Vi har vedlagt noen nyttige linker for å gjøre din reiseplanlegging enklere.

Sons Historie

Son, et strandsted ved Oslofjorden, regnes blant landets best bevarte tettsteder. Det fikk tollsted med ladestedsrettigheter allerede i 1604. Under hollendertiden på 1500- og 1600-tallet var Son en viktig tømmerhavn, da Oslofjorden ble omtalt som Zoon Water. Son har et kystkultursenter ved Glenneparken og flere fredede bygninger, inkludert handelshuset Thornegården fra 1641, tobakkspinneriet Spinderigården fra 1700-tallet (gjenreist etter brann i 1976), samt handels- og rederhusene Woldegården og Stoltenberggården fra 1700-tallet og Huitfeltgården fra 1800-tallet, hvor Chr. M. Falsen skrev utkastet til Norges grunnlov ifølge Sigrid Undset og Nils Kjær.

Navnet Son har ikke en helt sikker forklaring i stednavnforskningen. En teori knytter det til elven Såna, som renner gjennom nabosognet Såner og ned i Sonskilen. Det har også blitt knyttet til ordet «så», brukt om fiskens gyting, og til verbet «svona», som betyr å svinne inn eller minke, kanskje i betydningen «elva som minker sterkt i tørketid». Son ble offisiell skrivemåte i 1891, men tidligere var det skrevet blant annet som Soon, Zoen, Zoon og Sogn.

Under hollendertiden, fra omtrent 1550 til 1800/1850, var Son en viktig tømmerhavn. Delvis ble tømmeret skipet ut fra Sonsområdet, og delvis ble det fløtet ned elven fra Hølen. Thornegården, en av Sons tre fredede bygninger, ble reist i denne perioden. Oslofjorden ble omtalt som Zoen op den Water på gamle hollandske kart, noe som vitner om Son’s betydning.

Son opplevde en storhetstid etter at det ble tollsted i 1604. På 1670-tallet hadde Son dobbelt så høye tollinntekter som Moss. Befolkningen økte i takt med velstanden, og flere bygninger i sentrum, som Thornegården fra 1641 og tømmerbygningene Stoltenberggården og Spinnerigården, stammer fra denne perioden.

Moss’ framgang som tømmerhavn etter 1720 førte til stagnasjon i Son’s vekst. Etter hvert ble Hølen en sterk konkurrent til Son, og hollendertiden ble avløst av en periode med stagnasjon. Tømmereventyret var over, men Son klarte seg rimelig bra takket være dyktige handelsmenn som flyttet dit.

Son opplevde en krigspreget tid under andre verdenskrig, da den tyske flåten kapret fergen «Oscarsborg» som gikk mellom Son og Oslo. Son ble et av de første stedene tyske soldater satte foten på norsk jord under invasjonen. Det var også et luftvernbatteri på Søndre Brevik og et båtbyggeri ved Kugrava som bygget livbåter for tyskerne.

Etter krigen ble Son en del av Vestby kommune, men opplevde fortsatt vekst, spesielt som et populært turistmål. I dag tiltrekker Son seg turister og fastboende med sin unike sjarm og nærhet til Oslo.

Kilder: Wikipedia og NAF Veibok

Hvis du ønsker å lære mer, kan du besøke nettsiden til Son og Omegn Vel. Les mer her

Ruter
Flybussen

Son Gjestehavn – artikler fra media

Son havn er gull verdt og Trivsel og idyll for båtfolk